Zomervakantie? Tijd voor een kanaalschoonmaak!

Als het goed is, heb je nu (bijna) lekker zomervakantie en kun je genieten van een paar weken rust, plezier en hopelijk ook veel zon. Maar deze vakantieweken kun je ook gebruiken om je kanaal even op te poetsen, en klaar te maken voor een nieuw (school)jaar.

In dit artikel geef ik je een checklist met dingen die je op je kanaal na kunt kijken en wellicht verbeteren, zodat je kanaal weer helemaal spik en span is. Dus doe maar mee met de grote Kanaalschoonmaak! 🙂

1. Video’s en afspeellijsten

We gaan eerst eens kijken naar de video’s in de Video Manager. In de afgelopen maanden heb je ongetwijfeld veel video’s gemaakt. Wees kritisch en vraag jezelf af: “welke video’s zijn ook komend jaar nog interessant voor mijn kijkers?” Een aankondigingsvideo voor een kerstspecial van 2014 kan bijvoorbeeld wel weg.

Daarnaast kun je ook kijken welke video’s je in afspeellijsten kunt bewaren. Afspeellijsten brengen structuur en organisatie aan. Het maakt het voor kijkers makkelijker om jouw video’s te vinden. Nu is dus een goed moment om ze aan te maken en/of bij te werken.

969feb81-e92a-4ea7-93f1-b0313a5b24dd

2. Titels, beschrijvingen, thumbnails en tags

Geef het maar toe… je hebt niet bij elke video heel erg je best gedaan om een goede titel, beschrijving, thumbnail en tags te verzinnen, of wel? Nu is het moment om dat alsnog te verbeteren!

“Meta-data”, oftewel alle informatie die een video beschrijft, is heel belangrijk om ervoor te zorgen dat je video’s goed gevonden worden in de zoekresultaten. En als je de meta-data van je oude video’s ook verbetert, is de kans dat mensen die weer vinden op YouTube een stuk groter.

Ga dus al je video’s langs en verbeter de video’s die volgens jou wel wat beter kunnen. Het is een flink karweitje, maar het is wel de moeite waard. Deze video kan je daarbij helpen: Meer kijkers door betere titels, beschrijvingen en tags.

fe887bca-8bc5-41bd-a086-2df9e007d5f3

3. Je identiteit op YouTube.

Kijk nog eens kritisch naar je kanaal en stel jezelf de vraag: “Is het voor iemand die mijn kanaal niet kent meteen duidelijk wat hij van me kan verwachten?”

Je identiteit op YouTube is een heel belangrijk onderdeel van je kanaal. Het gaat hierbij om je uitstraling. Wie ben je? Wat is jouw “ding” op YouTube? Wat is jouw stijl? Ben je grappig of juist serieus? Maak je informatieve video’s wil je de mensen juist entertainen?

Laat op je kanaal zien wie je bent. Dat kun je doen door een banner, kanaaltrailer en thumbnails die passen bij jouw uitstraling. Als je vrolijke video’s maakt, geef je graphics dan ook vrolijke kleurtjes en gebruik gekke foto’s van jezelf. Hou je het liever wat serieuzer? Kies dan voor een strakkere layout.

De zomervakantie is ook een goed moment voor een nieuwe stijl, zodat je met een nieuwe frisse look weer lekker aan de bak kunt.

78cbe37b-2e5c-4d0a-8d8d-aedb0d203104

4. Terugblikken en vooruitkijken

Tot slot kun je in de zomervakantie nog even terugkijken op wat je in de afgelopen tijd hebt gedaan, en alvast mooie plannen voor de toekomst van je kanaal bedenken.

Hoe ging het in de afgelopen 6 maanden met je kanaal? Wat waren je meest succesvolle video’s? Kun je meer van zulke video’s maken, en er misschien wel een compleet concept van maken? Wat voor tips heb je van kijkers gehad en kun je daar iets mee? Heb je zelf ideeën over wat je in de toekomst anders wilt doen?

YouTube Analytics kan je daarbij helpen. Hiermee kun je precies zien hoe het ging met je kanaal. Wanneer kreeg je veel abonnees, of verloor je ze juist? Kijken je kijkers lang naar je video’s, of klikken ze snel weg? Met die informatie kun je vervolgens plannen maken.

Als je nog geen vast uploadschema hebt, kun je overwegen om dat vanaf nu ook te gaan gebruiken. Voor YouTubers die regelmatig video’s maken, op vaste dagen en tijdstippen, is het makkelijker om kijkers te krijgen en vast te houden.

83caaba1-d91f-4adf-a8be-da5c2413c445

Wat zijn jouw nieuwe ideeën voor je kanaal?

Heb je al inspiratie gekregen om aan je kanaal te werken? Wat zijn dan jouw ideeën voor de komende maanden? Waar wil je aan werken en wat hoop je in de tweede helft van het jaar te bereiken?

Laat het me weten in de reacties onder dit bericht, want ik vind dat altijd wel leuk om te horen. Ik wens je sowieso een heel fijne, relaxte en plezierige vakantie toe. Geniet ervan! 🙂

Wat vind jij ervan?