Infokaarten gaan alles veranderen!

YouTube heeft weer iets nieuws bedacht: infokaarten. En meestal ben ik altijd een beetje afwachtend als het gaat om vernieuwingen. Maar deze vernieuwing is écht belangrijk! Infokaarten geven YouTubers zoals jij en ik een heleboel nieuwe mogelijkheden. En ik wil dat jullie de eersten zijn die daarvan gaan profiteren!

Wat zijn infokaarten?

Mocht je ze nog niet gezien hebben: infokaarten zijn aantekeningen die je op bepaalde momenten in je video kunt instellen. Als je bijvoorbeeld in je video praat over een andere video die je hebt gemaakt, kun je precies op dat moment een video-kaart invoegen met een link naar de video. De kijker ziet dan een melding: “Aanbevolen: video zus en zo”. Als hij daar op klikt, ziet hij de thumbnail met link naar de video.

21e0a4aa-983e-4795-9d99-df1186a44433

Het verschil met “aantekeningen”.

Nu had je natuurlijk al eerder de mogelijkheid om links naar andere video’s kon plaatsen. Dat ging met “aantekeningen”: die kleurige boxjes die je overal en nergens kon plaatsen. Wat maakt deze infokaarten nou zoveel beter. Wel, ten eerste zien ze er veel cooler uit, omdat je meteen de thumbnail, titel en views erbij ziet. En ten tweede: ze werken óók op mobiele apparaten!

Dames en heren… dat is belangrijk! De helft van alle video’s op YouTube worden op mobieltjes of tablets bekeken. En nu hebben we dus eindelijk de mogelijkheid om ook daarop onze kijkers te wijzen op andere video’s!

Hoe gebruik je infokaarten?

Infokaarten kun je vrij simpel toevoegen. Ga naar de video waaraan je een infokaart toe wilt voegen, en klik onder de videospeler op de knop “Infokaarten”. Je komt dan in een scherm waarin je je video af kunt spelen. Op het moment dat je een infokaart toe wilt voegen, klik je op “Infokaart toevoegen”.

26fbb2ae-4ae4-47ed-be36-eb910be5f34e

Je kunt vervolgens kiezen uit vier soorten infokaarten:

  • Bijbehorende website. Komen we straks nog op.
  • Geld inzamelen. Werkt momenteel alleen met Amerikaanse fundraiser-sites, zoals Kickstarter en Indiegogo.
  • Handelswaar. Als je t-shirts, koffiebekers, fan-stickers of wat dan ook verkoopt, kun je dit gebruiken. Werkt alleen met een kleine selectie online shops, zoals Spreadshirt en Caffepress.
  • Video of afspeellijst. Hier kun je linken naar een andere video of naar een afspeellijst.

Websites worden veel belangrijker

Het feit dat je ook een “bijbehorende website” in een infokaart kunt linken, maakt het ook veel interessanter om een eigen website bij je YouTube-kanaal te hebben. Je kunt dan vanuit je video bijvoorbeeld linken naar een artikel op je website. Of naar een prijsvraag. Of een chatbox. Of een nieuwsbrief (zoals ik op mijn website heb).

Normaal gesproken is een website iets wat een beetje weggemoffeld zit op je kanaal, maar nu heb je dus véél meer mogelijkheden om die website echt in de spotlight te zetten. Ik ben dan ook zeker van plan om daar gebruik van te maken.

Als je een eigen website hebt, moet je die wel nog even koppelen aan je YouTube-kanaal. Hoe je dat doet, kun je op deze pagina lezen. Ik zal er binnenkort ook zeker nog wel aandacht aan besteden in een nieuwsbrief of video.

Kortom…

Infokaarten geven ons veel meer controle over wat onze kijkers doen tijdens of na het bekijken van de video. Mijn tip is dan ook: neem eens de tijd om infokaarten bij je video’s in te stellen, op punten waar het zinvol is om een andere video te promoten. Je zult merken dat het aantal kijkers dat je via infokaarten krijgt explosief zal stijgen.

Ik zal binnenkort nog veel meer over dit onderwerp vertellen in mijn volgende video. Maar jij hebt het nu alvast als eerste gehoord. Dit gaat een dingetje worden! En voor de YouTubers die er goed gebruik van maken, gaat dit veel meer kijkers opleveren.

Wat vind jij ervan?