Eerste Hulp bij YouTube Drama

YouTube is meestal een heel leuke website, waar je lekker jouw video’s met je publiek kunt delen. Maar soms kan er een hoop drama om niets ontstaan. Ruzie, haatreacties, samenwerkingen die uiteen vallen… noem het maar op!

Het is dan belangrijk dat je het hoofd koel houdt, en denkt aan de 6 regels van Eerste Hulp bij YouTube Drama! Dit zijn ze:

1. Denk met je hoofd, niet met je hart.

Soms gebeuren er dingen op YouTube die je heel erg kwetsen. Iemand beschuldigt je onterecht van iets. Je krijgt heel erg ruzie met iemand. Dat soort dingen kunnen echt je plezier in YouTube vergallen.

Het is dan belangrijk dat je denkt vanuit je verstand, niet vanuit je gevoel. Je gevoel zegt je misschien om heel erg boos te worden, en meteen te gaan schelden. Maar daarmee maak je het vaak alleen maar erger. Als je weet dat je in een gespannen situatie zit, gebruik dan je verstand om de zaak goed op te lossen.

2. Gebruik geen sociale media als je boos of emotioneel bent

Als je een rotgevoel hebt over iets dat op YouTube is gebeurd, dan is het verleidelijk om dat op YouTube, Twitter of Facebook te uiten. Lekker alles van je afschrijven, toch? Niet dus.

Het kan namelijk heel snel gebeuren dat je in je boze bui dingen schrijft die je beter niet zo kunt zeggen. En als je boos bent, zie je andere tweets al heel snel als een aanval, waar je nog feller op gaat reageren. Zo kunnen ruzies al heel snel escaleren.

Als je dus boos bent, herken dat dan ook bij jezelf en blijf weg van de sociale media. Voor je eigen veiligheid en die van anderen :).

3. Wat kun JIJ doen om het probleem op te lossen?

Als mensen ruzie hebben, gaat het al snel om de vraag wie z’n schuld het eigenlijk is. Vaak wachten ze dan op elkaar om het probleem op te lossen of excuses aan te bieden. Maar daarmee komt er niet snel een oplossing.

In plaats daarvan kun je je ook afvragen wat je zelf kunt doen om het probleem op te lossen. Het helpt dan als je over de schuldvraag heenstapt, en gaat praten over een oplossing van het probleem.

Je kunt bijvoorbeeld een bericht sturen als: “Luister, ik vind het echt jammer dat we ruzie hadden, want ik vind je een heel toffe gast/meid. Kun je me vertellen wat er volgens jou moet gebeuren om het weer goed te maken?”

Op die manier laat je zien dat je graag wilt werken aan een oplossing en dat je bereid bent naar de ander te luisteren. En vaak is daarmee al 90% van het probleem opgelost.

4. Help de ander overeind, in plaats van hem de grond in te trappen

Wat doe je als iemand valt? Steek je dan je hand uit om hem overeind te helpen, of trap je hem nog eens extra na?

Iedereen maakt wel eens fouten. En dat zijn ook fouten waardoor andere mensen gekwetst worden. Vooral op de sociale media is het heel makkelijk om iets verkeerds te zeggen, waardoor een ander echt heel boos wordt.

Als iemand een grote fout maakt, is het eenvoudig om daar heel boos op te reageren, en er echt een heel groot probleem van te maken. Vooral bij grote YouTubers zie je dat wel eens: zij hoeven slechts de fout te delen met hun publiek, en degene die de fout maakte krijgt duizenden fans over zich heen.

Maar op het moment dat je een “shitstorm” ontketent tegen iemand, heb je die storm vaak niet meer onder controle. Het drama wordt dan alleen maar groter en groter, en steeds meer mensen gaan zich ermee bemoeien.

In plaats van de ander echt de grond in te trappen, kun je hem ook overeind helpen. Je kunt hem achter de schermen aanspreken en de kans geven zijn fout te herstellen. Of je kunt in ieder geval de zaak op een rustige manier uitpraten. Een fout van iemand is nog geen excuus om zelf ook fouten te maken.

5. Vecht niet andermans ruzies uit

YouTube drama komt zelfs in de “beste kringen” op YouTube voor. Het kan dus zomaar gebeuren dat je favoriete YouTuber ineens te maken krijgt met vervelende zaken. En als ware fan van die YouTuber, kun je dan de plicht voelen om hem/haar te verdedigen.

Maar in werkelijkheid is het niet aan jou om partij te kiezen, of om bijvoorbeeld degene die “jouw idool” aanvalt uit te gaan schelden. Vaak is dat ook helemaal niet wat de YouTuber wilt, omdat daarmee problemen alleen maar groter gemaakt worden.

Steun jouw favoriete YouTubers gewoon met toffe reacties, maar meng je niet in hun ruzies. Grote YouTubers zijn vaak heel goed in staat om hun eigen problemen op te lossen. Fans die dan de ander bijvoorbeeld uit gaan schelden, doen dan ook meer kwaad dan goed.

6. Zet de computer gewoon uit!

YouTube drama kan zorgen voor een hoop stress. En als je daar gevoelig voor bent, kun je er ook echt een rotgevoel aan overhouden.

Maar het grappige van YouTube drama is dat het vaak ook vrij snel weer voorbij is. 24 uur later is er vaak weinig meer van te merken, omdat mensen het dan weer over heel andere onderwerpen hebben.

Het helpt dus vaak enorm als je gewoon je Twitter, je Facebook en je browser lekker uitzet, en iets anders gaat doen. En als je de kans hebt gekregen om er een nachtje over te slapen, merk je bijna altijd dat de boosheid snel gezakt is, en dat het veel makkelijker is om een oplossing te vinden voor het probleem.

Kortom…

Zie je een hoop drama gebeuren op YouTube, Twitter of Facebook? Hou het hoofd koel en denk aan deze zes regels! Dan lukt het vaak veel beter om alles te relativeren, en dan zul je zien dat problemen meestal nooit zo groot zijn als ze lijken :).

Wat vind jij ervan?